Nyhet! In-Ear Monitors med støyfiltre

Monitor i ørene eller på scenen?

Profesjonelle musikere har tidligere måttet velge mellom å bruke In-Ears (monitor i øret) eller scene-monitor/wedge (monitor-høyttaler på scenen vendt mot musikanten). Det er både fordeler og ulemper ved å ha høyttalerne i ørene eller på scenen. Velger man monitor i ørene, har man full kontroll på volumet og støynivået, noe som helt klart er det beste for hørselen. Samtidig vil jo den gode støyisolasjonen dempe store deler av omgivelselyden fra f.eks publikum.

Bruker man scene-monitor eller såkalt «wedge» er det veldig vanlig og måtte spille disse såpass høyt at de overgår høyttalerne som spiller mot publikum. Samtidig har man liten kontroll på volumet og ørene belastes for mye støy.

«AM -og EAS-serien» – åpent in-ear system med støyfiltre

I motsetning til lukkede/tette in-ears, har AM/EAS-serien integrerte støyfiltre som lar musikanten både høre monitor-miksen og omgivelsene til et dempet nivå. Her får man med andre ord det beste fra to verdener: monitor-miksen rett i ørene, samtidig som man fortsatt hører omgivelsene. Teknologien er lenge etterspurt og nå tilgjengelig som både universale og formstøpte In-Ear-Monitors. Den formstøpte serien (EAS) kommer i tillegg med utskiftbare filtre, der du kan velge mellom 10 dB, 16 dB eller 26 dB demping av omgivelsene. EAS-serien inkluderer FULL-BLOCK-filter, slik at monitorene også kan benyttes lukket/tett.