Bakgrunn for lydmålingen
Bevisstheten rundt vindstøy fra motorsyklister er økende. Høvik Hørsel sin klinikk får ofte meldinger fra engstelige motorsyklister som frykter øresus/tinnitus etter lange turer i høy hastighet. Flere har også vært utenlands og kjørt på veier hvor fartsgrensene er høyere enn i Norge. Med denne lydmålingene ønsker vi å formidle viktigheten av å beskytte hørselen sin under MC-kjøring.
MC-førere skeptiske til ørepropper av 2 grunner
1. De kan neppe være komfortable under hjelmen, spesielt under lange kjøreturer
For det første, er du avhengig av ørepropper med en svært “lav profil” i det ytre øre for å unngå ubehag. Motorsykkelhjelmen kan ha en tendens til å presse mot ørene, og en ørepropp som “stikker ut” av ørene, vil raskt oppleves som øm og ubehagelig. Dette vil typisk være ørepropper i universal passform, eller andre typer ørepropper som ikke er egnet.
2. Lyd fra intercom/bluetooth og trafikk må bli vanskelig å oppfatte med ørepropper
For det andre, er det også lurt å ha ørepropper som filtrerer lyden, i motsetning til å blokkere den. En lydfiltrering vil sikre at det som er mest skadelig (vindsus) dempes i størst mulig i grad, slik at trafikken og lyd fra intercom forblir hørtbart og forstålig. Propper som ikke er egnet vil enten blokkere lyden i størst mulig grad, eller ha feil dempekarakterstikk.
Resultatene fra lydmålingen (innsiden av hjelmen)
- 55 km/t –> 80 – 85 dB (8 timers skadeterskel)
- 70 km/t –> 91 dB ( 2 timers skadeterskel)
- 80 km/t – 93 dB (1 time skadeterskel)
- 90 km/t – 95 dB (30 minutter skadeterskel)
Studier fra utlandet, viser at en hastighet på 120 km/t gir 104 dB vindsus (7 minutter skadeterskel). Type hjelm og hodefasong vil ha innvirkning på lydnivået.
3 enkle steg til formstøpte øreproper:
- Bestill ønsket produkt i nettbutikk.
- Videre booker du time til avstøp enten hos oss, eller nærmeste støpepartner.
- Hvis du benytter deg av en støpepartner, må øreavstøpningen sendes til oss via post eller digitalt. Øreavstøpet merkes med ditt ordrenummer.