Hvor skadelig er vindsus?

«Volumet» øker med farten

Du har helt sikkert opplevd at vindsusen øker med hastigheten vi befinner oss i. Det er ikke kun volumet som øker med farten, men også frekvensen på lyden. Den blir lysere, noe som i seg selv er mer skadelig. Du skal faktisk ikke kjøre «raskere» enn 100 km/t før volumet på vindsusen kan måles til 94 dB. Maksimalt anbefalt eksponeringstid i 94 dB er kun 15 minutter. Ved å øke hastigheten ytterligere blir minuttene svært få før hørselen skades. Desibelskalaen er nemlig logaritmisk der lydeffekten fordobler seg for hver tredje desibel volumet øker med.

Vanlige ørepropper kan føles vondt med hjelm på

I høye hastigheter bruker vi selvsagt hjelm. Hjelmene kan være trange, spesielt over ørene, noe som gir ekstra ubehag hvis øreproppene har dårlig passform. Hvis man bruker ørepropper som er spesialtilpasset ørene vil presset mot øreveggene minimeres og bidra til økt komfort og mindre ubehag. Utsiden av øreproppen burde enten være flat eller hul for å redusere ytterligere press i ørene.

Støyfiltre som demper vindsus, men opprettholder muligheten til å høre intercom

Formstøpte ørepropper med «MC/motorsykkel-filtre» har en ikke-lineær demping, som gjør at filteret er mer aktiv i dempingen av de høye frekvensene – som f.eks vindsus eller annen høyfrekvent lyd. Dette gjør at du fortsatt kan høre tale fra intercom eller lignende.