Fem tips til deg med øresus

Høvik Hørsel og Høvikklinikken jobber daglig med personer som er rammet av øresus. I denne artikkelen har vårt tverrfaglige team bestående av audiograf, manuellterapeut, fysioterapeut og kiropraktor satt sammen fem gode tips til hvordan du kan redusere dine plager med tinnitus.

1. Ha fokus på det du holder på med. Ikke susen

Ved å bruke metoder og øvelser som holder fokuset vekk fra øresusen, vil opplevelsen og plagene minskes. Her kan f.eks bruk av andre lyder være til hjelp, f.eks lav musikk, radio eller andre ikke-sjenerende lyder.

Det er også viktig å huske at øresus kun er en lyd som ikke er farlig.

2. Prøv å ha en «positiv» innstilling

Hvilken innstilling du har til øresusen viser seg å ha en dirkete sammenheng med plagegraden. Her gjelder det å jobbe litt med seg selv. Et godt eksempel på dette er hvilken innstilling du har til øresusen når du våkner om morgenen, og hvordan du selv tror denne lyden vil påvirke dagen din.

Eksempel på positiv/negativ innstilling:

1. Jeg våkner med øresus og tenker at denne vil forstyrre meg i hele dag på jobb/skole

2. Lyden er der, men jeg klarer fortsatt å ha fokus og gjøre de daglige oppgavene mine. 

3. Orientér deg om hvordan øresus plager deg i hverdagen

Ved å kartlegge hvilke situasjoner som plager deg mest i forhold til øresus, blir det enklere å vite når du skal legge fokuset vekk fra øresusen. Det vil også være enklere å vite når man burde ha en «positiv» innstilling til lyden.

4. Undersøk hva som er av tilgjengelig behandling opp mot hva du tror øresusen din skyldes

Flere og flere tilbyr nå ulike former for tinnitusbehandling. Hvilken behandling som egnes, har ofte opphav i hvordan øresusen oppstod. Sørg for at behandlingen du går til tar for seg en undersøkelse som både dekker audiologiske og fysiske predikatorer – altså sjekk av hørsel og aktuelle muskelgrupper.

5. Hvis du går til behandling, følg det anbefalte oppsettet og sørg for at plagegradene måles

Ofte krever tinnitusbehandling en viss kontinuitet i behandlingsforløpet, spesielt hvis man jobber med fysiske predikatorer (f.eks gjenoppretting av nevromuskulær kontroll i nakke, hals -og kjeveregionen). Ofte vil en eller annen form for trening være en del av behandlingen, der det anbefales og ikke ha for lange opphold mellom «øktene». Det er også viktig at personell som behandler deg sørger for å måle plagegraden din etter endt konsultasjon, slik at man kan monitorere en eventuell bedring eller forverring.

Bestill time

Våre spesialister står klare til å hjelpe deg.
Ring oss på 67 53 20 51 eller benytt vår online timebestilling

Lurer du på noe?